Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus. Turpinot izmantot tīmekļa vietni, jūs piekrītat mūsu sīkfailu politikai. Plašāka informācija par sīkfailiem.

Pieņemt
+ Ieteikt restorānu
Ziņas

Ne tik ragauti, bet ir gaminti (Vilnius, Trakai)

2006-09-01
Publicējiet savu rakstu
Jei užklupus vaikystės prisiminimams įsigeisite patekti į „saldžią pasaką“, į televizorių, kaip animacinio filmuko herojams, lipti nereiks – panašią ekskursiją Vilniuje ir Trakuose organizuoja saldėsius iš belgiško šokolado gaminanti „AJ šokoladas“.

Prašymų organizuoti ekskursijas po šokolado gamybos cechus sakėsi sulaukiantys visi „VŽ Savaitgalio“ apklausti konditerijos gaminių gamintojai, tačiau dauguma iš jų apgailestavo, kad negali patenkinti smaližių smalsumo, nes neturi tam sąlygų. „Vilniaus Pergalėje“ prieš porą dešimtmečių Vilniaus mokyklų moksleiviams rengtos akcijos, kai prieš Kalėdas visa klasė buvo kviečiama pakuoti kalėdinių dovanų, o už tai iki soties vaišinami saldumynais, jau nebeorganizuojamos. Šiaulių UAB „Rūta“ atstovai taip pat apgailestavo, kad griežtos maisto gamybos higienos taisyklės jiems neleidžia kviestis svečių.

Norinčiųjų daug
Kauno AB „Kraft Foods Lietuva“ vyresniųjų ir vidurinių klasių moksleiviams bei mokytojams jau porą metų nemokamai organizuoja šokolado mokyklėles. Bendrovės darbuotojai ekskursantams pasakoja šokolado atsiradimo istoriją, kaip ir kada jis pradėtas gaminti Lietuvoje, veda į gamybos cechus, aiškina, kas ir kodėl rašoma ant pakuočių, kaip pagal ant pakuotės surašytas sudedamąsias produkto dalis įvertinti produkto kokybę.

„Ekskursijos organizuojamos švietėjiškais tikslais – mūsų tikslas išmokyti mąstyti apie tai, kiek ir ko valgome, priminti, kad patys esame atsakingi už savo subalansuotą mitybą. Jų metu vaikams akcentuojame, kad šokoladu reikia dalintis – taip ne tik pradžiuginsime draugus, artimuosius, bet ir patys gausime mažiau kalorijų“, – pasakoja Rasa Bagdonienė, bendrovės atstovė. Šios paslaugos bendrovė nereklamuoja, nes, pasak atstovės, ir taip nespėja priimti visų norinčiųjų.

Siūlo dalyvauti
Ne tik stebėti, kaip gaminamas šokoladas, bet ir patiems dalyvauti šiame procese, pasigaminti savo saldumynų siūlo belgiško šokolado saldėsius gaminanti „AJ šokoladas“. Už 40 Lt žmogui bendrovės valdomose kavinėse galima užsisakyti šokolado degustaciją. Joje mokoma atskirti rūšinio šokolado skonio niuansus, rodoma, kaip gaminamas šokoladas. Įspūdingiausiai atrodo šokolado temperavimas, kai karšta šokolado masė pilama ant marmurinės lentelės ir, mentelėmis vartant ore, vėsinama. Vėliau ši masė pilama į formeles, ragaujami ir pilami įvairūs kremai. Svečių pageidavimu siūloma saldainius gamintis patiems. Kol lietas šokoladas kristalizuojasi, demonstruojama triufelių ar kitokių rankomis gaminamų saldainių gamyba. Vėliau jie ragaujami, o jei svečiai neįstengia visų suvalgyti, gali juos neštis namo.

Idėją padiktavo klientai
„Idėja organizuoti šokolado degustacijas kilo po to, kai TV3 vadovai bendrovės gimtadienio proga sumanė pasaldinti gyvenimą savo darbuotojams ir paprašė jiems suorganizuoti šokolado degustaciją. Į gamybos cechą tokio būrio žmonių, o dar žurnalistų, nenorėjau įsileisti – higienos normos, komercinės paslaptys, tad pasiūliau degustaciją suorganizuoti vienoje kavinių Vilniuje", – pasakoja Algimantas Jablonskas, „AJ šokoladas“ savininkas.

Pasak jo, tą vakarą nuo jaudulio buvo visas šlapias, tačiau pastangas atpirko dalyvių atsiliepimai: kitos vakarėlio metu jiems siūlytos pramogos nublanko – daugiausia emocijų ir pojūčių buvo degustacijos metu.

„Po to buvo užsakymas TV3 laidai „Meilės trikampis“, tada asmeninis gimtadienis, paskui pasipylė vaikų gimtadieniai, ir pajutau, kad vienas nespėju vykdyti visų užsakymų. Teko samdyti ir padėjėją“, – prisimena p. Jablonskas.

Pradžia rizikinga
Sumanymas prekiauti belgiško šokolado gaminiais, kaip ir idėja organizuoti šokolado degustacijas, savininkui kilo spontaniškai.

„Visi mano gyvenimo posūkiai buvo staigūs ir man pačiam netikėti. Prekiavau žuvimis, vežiojau kailius iš Kinijos, kaip subrangovas stačiau bankus Kaliningrade. Kai prieš ketverius metus parsivežiau aukščiausios kokybės šokolado iš Belgijos, daug kas iš manęs šaipėsi“, – prisimena jis.

Pasak jo, tuomet rūšinis šokoladas Lietuvoje buvo vertinamas panašiai, kaip rūšinis vynas prieš dvidešimt metų – kelioms bendrovėms tada įsivežus šio gėrimo, didžioji dauguma tautiečių tik kraipė galvas – „kas pirks tokį brangų“. Nuo sovietmečio Lietuvoje buvo susiklosčiusi tradicija, jog ant šventinio stalo vyno butelio statyti nedera, nes tai buvo pigus gėrimas, populiarus tik tarp alkoholį dažnai vartojančių žmonių.

„Kai pradėjau prekiauti belgišku šokoladu, dauguma tautiečių nebuvo tokio ragavę ir nieko nežinojo apie jį“, – pasakoja p. Jablonskas ir pateikia tuo metu užsakytų tyrimų rezultatus. Rinkos tyrimus atliekanti bendrovė respondentų klausė, kokį šokoladą už tą pačią kainą jie rinktųsi – lietuvišką ar belgišką. 92 % visų apklaustųjų nė neabejodami pasisakė už lietuvišką produktą. Tačiau vėliau, po aklosios degustacijos, kurios metu respondentams buvo siūloma ragauti belgiško ir lietuviško šokolado, tokia pačia balsų persvara buvo nubalsuota už belgiškąjį.

Kitoks nei pramoninis
Ponas Jablonskas sako, kad tikrasis belgiškas šokoladas yra gaminamas rankomis ir visame pasaulyje garsėja tuo, kad ruošiamas be konservantų, nenatūralių saldiklių ar dažų ir tik iš aukščiausios kokybės produktų.

„Studijuojant Didžiojoje Britanijoje teko šia tema diskutuoti su šveicarais, anglais ir belgais. Šveicarai gyrėsi pirmieji atradę ir ištobulinę pieniško šokolado gamybą, tačiau anglų nebuvo galima įtikinti, kad jų tipiškas pieniškas angliškas šokoladas „Cadbury“ prastesnis už šveicariškąjį. Bet dėl to, kad tikrojo belgiško šokolado kokybė aukščiausia, niekas nesiginčijo“, – įrodinėja jis.

Anot jo, šokoladui pridėtinės vertės priduoda ir tai, kad jis gaminamas rankomis.

„Galime greitai reaguoti į paklausą rinkoje ir, pavyzdžiui, jei pirkėjai jau atsivalgė gaminių su karamelės įdaru, įdarą galime keisti aitriąja paprika. Be to, kiekvieną saldainiuką galime originaliai papuošti ir originaliai pateikti“, – privalumus vardija manufaktūros savininkas.

Jolanta Malinauskienė (jolanta.malinauskiene@vzinios.lt )
„Verslo žinios“, 2006 09 01
Skaityti kitus „Verslo žinių“ straipsnius>>