Išskirtinėje „Forabandit“ kūryboje išaukštinama turtinga Oksitanijos (Prancūzijos, Italijos, Ispanijos ir Monako dalis) bei Anatolijos (Turkija) regionų poezija. Rafinuotos oksitanų trubadūrų lyrikos tradicijas šiuolaikiškai atskleidžia Sam Karpienia (mandolina, vokalas), jo gilų ir prikimusį balsą papildo Ulaş Özdemir (bağlama, vokalas) aşık muzikos paveldą perteikiančios dainos. O su jomis subtiliai susiliejantys Wassim Halal (darbuka, perkusija) mušamųjų instrumentų ritmai Oksitanijos bei Anatolijos poeziją įamžina Viduržemio jūros muzikos fone.
„Forabandit“ kūriniuose turkiškos lyrikos sklandumas žaviai kontrastuoja su oksitanišku šiurkštumu ir net rokeriška energija. Masyvūs, turtingi akustinių styginių bei perkusinių instrumentų garsai skamba mums neįprastai, tačiau vilioja jais sekti ir mėgautis nauja muzikine patirtimi. Grupė turi tokių stiprių ir išraiškingų kūrinių, kurie kelia įspūdį, jog groja ne trys atlikėjai, o visas orkestras.
Ulaş Özdemir mums pasakoja apie grupės susibūrimą: „Forabandit“ užgimė 2009 m., visiems atlikėjams susitikus Marselyje bendro draugo Nil Deniz organizuotame projekte „Sublimes Portes“, kurio tikslas ir buvo suburti tolimas muzikines tradicijas tokias kaip Europos trubadūrai bei Turkijos aşık. Aşık kūryba yra ypatingai brangi Anatolijos muzikai, nes tik šie bardai apdainavo socialinę tikrovę, kuri kitu atveju būtų likusi užmarštyje. Jų dainos yra apie kančią, džiaugsmą, solidarumą, kronikas. Aşık išsaugojo žinias, istorijas bei jausmus.“
Pirmajame trio albume pavadinimu „Forabandit“ (2012 m.) dominuoja asik poetų ir oksitanijos trubadūrų lyrika, o antrajame dar energingesniame bei galingesniame albume „Port“ (2014 m.) daugiausiai skamba originali šių atlikėjų kūryba, moderni trubadūrų ir asik poezijos interpretacija.
Albumui „Port“ dainas turkų kalba parašė Ulaş Özdemir, oksitanų – Sam Karpienia, o tekstai kurdų kalba yra puikaus XVII a. poeto Ehmede Xani. „Pagrindinė albumo „Port“ tema yra uostas ir visi mūsų skrydžiai bei išgalvoti išvykimai iš jo“, – sako Ulaş Özdemir. Tačiau atlikėjai į jį grįžta perfrazuodami tikrų meno gigantų keliones: „Tai puikus būdas atrasti sąsajas su tokių didžių figūrų kaip Charles Baudelaire, Auguste Blanqui, Walter Benjamin, Friedrich Nietzsche, Susan Sontag, Omar Khayyam, Devran Baba, Neset Ertas idėjomis,“ – tęsia muzikantas. – „Todėl neklysite sakydami, kad šis konceptualus albumas yra su ezoterinėmis ir egzotinėmis nuorodomis. O jei iš simbolinio konteksto grįžtume į realybę, uostas yra pasirinktas kaip pagrindinė albumo tema, nes daugybę metų mes judame pirmyn ir atgal tarp dviejų pagrindinių uostų: vienas jų yra Stambulas, o kitas – Marselis. „Forabandit“ ir reiškia keliavimą iš uosto į uostą. Uoste viskas turi aiškias savo reikšmes: žmonės, jūra, žvaigždės. Bet tikroji jo „galia“ kyla iš daugybės pojūčių, patiriamų lankantis čia pačiomis įvairiausiomis aplinkybėmis, ir, paradoksalu, jūra visuomet puikiai atitinka mūsų jausmus.“ – savo mintimis dalinasi Ulaş Özdemir.
Trio pavadinimas yra paimtas iš oksitanų kalbos žodžio forabandi, reiškiančio „buvimą atmestam“ – atlikėjų kūryboje didelę svarbą turinti oksitanų ir alevitų pasaulėžiūra Prancūzijos bei Turkijos valdžios buvo laikoma eretiška. Žodis „bandit“ taipogi atitinka grupės manifestą – į poeziją ir muziką žiūrėti su „bandito“ laikysena.
Grupės vokalistas Sam Karpienia, grojantis mandolina, savo unikaliu balsu ir poetine jėga yra transformavęs Marselio muziką. Nors jo įkvėpimo šaltinis yra oksitanų tradicijos, tačiau kūryboje Sam Karpienia jas perteikia su visai nebūdinga, vakarietiškam rokui artima energija. Jo dainavimo stilius primena svaiginantį rebetiko (graikų miestiečių liaudies muzika), ugningą flamenko ir perteikia džiaugsmingą naujųjų oksitanų įžūlumą. Sam Karpienia yra grojęs kartu su grupėmis „Dupain“ bei „Gacha Empega“.
Antrasis su bağlama pasirodantis „Forabandit“ vokalistas Ulaş Özdemir yra žymus Turkijos etnomuzikologas ir tradicinių alevitų – bektašių muzikos instrumentų dede sazı, bağlama atlikėjas. Jis yra koncertavęs ir išleidęs albumus drauge su gerai žinomomis world muzikos scenos figūromis Ali Akbar Moradi, Kayhan Kalhor, Azam Ali bei Niyaz. Ulaş Özdemir įrašė kelis solo albumus bei kompiliacijas, sukūrė muziką filmui, parašė daugybę turkų muzikos aranžuočių, skirtų įvairiausioms kultūroms ir instrumentams.
Atviras įvairiems muzikiniams pasauliams bei interpretacijoms perkusininkas Wassim Halal pasirodymų Lietuvoje metu pakeis ilgametį „Forabandit“ perkusininką Bijan Chemirani. Iš Libano kilęs Wassim Halal yra atradęs Turkijos čigonų bei rebetiko muziką, o šiuo metu drauge su „Forabandit“ tęsia savo muzikinius ieškojimus.
Išskirtinę „Forabandit“ estetiką kuria draugėn sutekančios ypatingų spalvų melodijos, netikėta kūrinių struktūra, ritminė ir vokalinė darna bei psichodelinio roko užuomazgos. Trijų dinamiškų atlikėjų draugystė per spontaniškus muzikinius tyrinėjimus pakyla virš margos Viduržemio jūros visatos ir kuria netikėtas staigmenas, kurių žada pažerti pasirodymų Lietuvoje metu.
Koncertai:
Vasario 26d. 20val. Nacionalinis Kauno dramos teatras, Kaunas
Vasario 28d. 18val. Šv.Kotrynos bažnyčia, Vilnius
Bilietus platina – Bilietai.lt
Koncerto organizatorius – GM Gyvai
Daugiau informacijos suteiks: Viktorija Jakučionytė, +37065073203, viktorija@gmgyvai.lt