Valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje sudaryta komisija iš esmės nagrinėja nustatytus Reklamos įstatymo pažeidimus ir priima nutarimus skirti poveikio priemones numatytas šiame įstatyme. Taikomų poveikio priemonių dydis priklauso nuo reklamos naudojimo reikalavimų pažeidimo pobūdžio, pažeidimo trukmės ir mąsto, atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių. Baudos už Reklamos įstatymo pažeidimus siekia nuo 1000 iki 15500 litų. Dažniausiai neteisingos reklamos skleidėjai iš karto nutraukia klaidinančią reklamą.
Dažniausiai nustatomi pažeidimai, iki šiol nustatyta net 16 atvejų, kai produktui buvo priskiriamos savybės, kurių jis neturi ar, reklamuojant maisto papildus, jiems priskirtos gydomosios ir nuo ligų saugančios savybės. Negalima nurodyti, kad maistas gali atkurti, koreguoti ar modifikuoti žmogaus fiziologines funkcijas – tai atlieka vaistinis preparatas.
Pažeidimai dėl netinkamo ar klaidinančio ženklinimo nustatyti tikrinant maisto papildus, natūralų mineralinį vandenį, pieno mišinėlius, arbatas, sultis, ledus, alų ir konservus.
Atkreiptinas dėmesys, kad reklamuojant įvairius produktus, dažniausiai nusižengiama vartojant draudžiamus teiginius, pavyzdžiui: „balzamas nuo peršalimo ir kosulio“, „kraujospūdžio sureguliavimas, kardiologinių ligų profilaktika, normali kapiliarų kraujotaka, cholesterolio lygio sumažinimas”, „rekomenduojama vartoti kaip gydomasis esant šiems susirgimams: 1. Stemplės ligos; 2. Lėtinis gastritas ne paūmėjimo fazėje; 3. Skrandžio ir dvylikapirštės žarnos opa, nekomplikuotos eigos, remisijos arba slopstančio paūmėjimo fazėje; 4. Žarnyno ligos ne paūmėjimo fazėje; 5. Kepenų, tulžies pūslės, ir tulžies latakų ligos; 6. Kasos ligos; 7. Virškinimo organų sutrikimai po chirurginės invazijos; 8. Endokrininės sistemos ligos, mitybos ir medžiagų apykaitos sutrikimai; 9. Šlapimtakių ligos.“, „padeda vėžinių susirgimų ir širdies ligų prevencijai;“, „mažina degeneracinių susirgimų riziką;“, „slopina akių ligas.“ ir t.t.
Du Reklamos įstatymo pažeidimo protokolai buvo surašyti už tai, kad ženklinimo etiketėje buvo nurodoma, kad maistas turi ypatingų savybių, tačiau iš tiesų tokiomis savybėmis pasižymėjo visi panašūs gaminai. Pavyzdžiui, maisto produkto gamybos procese negali būti naudojami konservantai, o įmonė savo produktą pristato, išskirtinai nurodydama, kad jis be konservantų. Taip vartotojui peršama nuomonė, kad kiti tos pačios kategorijos gaminiai konservantų turi.
Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba primena, kad tokius sveikatinimo teiginius, kaip pavyzdžiui „gerina virškinimą“, „stiprina imunitetą“ ir kt., gali naudoti tik tie gamintojai, kurie turi savo šalių kompetentingų institucijų patvirtinimus ir yra pateikę paraiškas Europos maisto saugos tarnybai (EFSA) dėl tokių sveikatinimo teiginių įteisinimo.
VMVT informacija