Pagrindiniai maisto produktų gamintojai skirtingoms Europos šalims tiekia to paties pavadinimo tačiau skirtingos kokybės maisto produktus, pranešama specialų tyrimą atlikusios Slovakijos Vartotojų Gynimo Asociacijos išplatintame pranešime.
Šiuo metu Europos Parlamente yra svarstomas griežtesnis maisto produktų ženklinimą reglamentuojantis teisės aktas, leisiantis vartotojams ne tik pasirinkti sveikesnį maistą, bet ir kovoti su nutukimo problema daugelyje šalių. Tiek politikams, tiek ir vartotojų teises ginančioms organizacijoms akivaizdu, kad įmonių savikontrolės mechanizmų nepakanka, norint užtikrinti tikslios ir neklaidinančios informacijos apie maisto produktą pateikimą etiketėje.
Slovakijos Vartotojų Gynimo Asociacija pasirinktinai ištyrė vienodai paženklintus maisto produktus, kuriuos įsigijo 8 ES valstybių (Vokietijos, Austrijos, Čekijos, Lenkijos, Slovakijos, Vengrijos, Rumunijos ir Bulgarijos) prekybos centruose.
„Žemesnės kokybės maisto produktai buvo įsigyti taip vadinamose „naujosiose“ ES valstybėse“, sakė Asociacijos pirmininkas Miloš Lauko, pristatydamas tyrimo rezultatus žiniasklaidai. „Nepasitaikė atvejo kai prastenės kokybės maisto produktas būtų pateiktas Vokietijos ar Austrijos rinkai“.
Tyrimui pasirinkti „Coca Cola“ gėrimai, „Milka“ šokoladai, „Kotanyi“ juodieji ir raudonieji pipirai, „Nescafe Gold“ tirpi kava, „Jacobs Kronung“ pupelių kava ir „Tchibo Espresso“ kava. Visi šie produktai buvo ištirti akredituotoje Slovakijos Nacionalinio Maisto ir Veterinarijos Instituto laboratorijoje.
Iš visų tirtų produktų tik „Milka“ šokoladų kokybė nesiskyrė nei viename iš visų tirtų mėginių.
Tuo tarpu tiriant „Kotanyi“ pipirų mėginius buvo gautas plačiausias kokybinių rodiklių spektras. Nors „Kotanyi“ savo produkciją, skirtą visų šalių rinkai, fasuoja viename fabrike, tačiau pipirų pakuočių turinys (kokybės prasme) visose šalyse buvo skirtingas. Pavyzdžiui, pipirai įsigyti Vengrijoje, Slovakijoje ir Austrijoje buvo drėgnesni nei tai numatyta standartuose, o Bulgarijos rinkai tiekiamuose pipiruose, lyginant su kitomis šalimis, buvo per daug sutraiškytų ar kitaip pažeistų pipirų sėklelių (iki 10% nepageidaujamų priemaišų).
Raudonųjų pipirų, nupirktų Bulgarijoje, sudėtyje buvo rasta tik 108,9 g raudonųjų pipirų ekstrakto kilogramui viso produkto, tuo tarpu Austrijoje įsigytuose pipiruose šis rodiklis jau sudarė 140 g kilogramui.
Paprašyta paaiškinti tyrimų rezultatus, „Kotanyi“ kompanijos kokybės vadovė atsakė, kad įmonėje yra įdiegtas vieningas kokybės standartas, kurį turi atitikti visi gaminami produktai, o nustatyti skirtumai gali būti paaiškinami tik skirtingomis žaliavų partijomis, skirtingu gamybos laiku ir svyravimais, apyvartos laikotarpiu.
„Didelis iššūkis metai iš metų išlaikyti vienodą kokybės standartą, bet mūsų įmonė pajėgi atsisakyti tų produktų, kurie neatitinka mūsų pačių nustatytų kokybės standartų. Žinoma nėra jokio tikslo parduoti skirtingos kokybės produktus skirtingose šalyse“, sakė „Kotanyi“ kokybės vadovė.
„Coca Cola“ gėrimų testai parodė, kad Slovakijoje, Vengrijoje, Bulgarijoje ir Rumunijoje parduodami gėrimai savo sudėtyje turi iš kukurūzų gaunamo saldiklio izogliukozės, kuri yra daug pigesnė nei įprastas cukrus (sacharozė), kurio dedama į gėrimus Vokietijoje, Austrijoje, Lenkijoje ir Čekijoje.
„Mūsų produktai gaminami pagal jau 125 metus naudojamą receptą ir visoje Europoje yra vienodai aukštos kokybės. Kai kuriose šalyse mes naudojame skirtingus saldiklius, bet tai neturi jokios įtakos produkto kokybei“, sakė Ibolya Szabo, vyriausioji „Coca Cola“ viešųjų ryšių vadybininkė Europoje.
„Nescafe Gold“ receptūra skiriasi Europos rinkose priklausomai nuo vartotojų pageidavimų, kurie įvairiose šalyse taip pat skiriasi“, sakė Martin Walter, atsakingasis Nestlé bendrovės Prahos biuro atstovas.
„Gali skirtis pupelių skrudinimo būdai, todėl skiriasi kavos pupelių spalva. Skoninės savybės priklauso ir nuo Arabica mišinių su Robusta rūšių kava.“
Tuo tarpu Slovakijos Vartotojų Gynimo Asociacija, kurios pagrindinis siekis užtikrinti, kad vartotojų teisės Slovakijoje nebūtų pažeidžiamos, teigia, kad jei kompanija siūlo vienodas kokybės garantijas, tuomet jos turi būti gerbiamos visose šalyse vienodai.
Viso tyrimo rezultatus Asociacija perdavė Europos Komisijos Vartotojų teisių komisarui John Dalli Per, kuris neseniai su vizitu lankėsi Slovakijoje. Europos Komisijos atstovybė Slovakijoje, kuri ir finansavo minėtą tyrimą, informavo, kad Briuselyje turės būti priimti atitinkami sprendimai, kaip vertinti šio tyrimo rezultatus.
Kompanijos „Tchibo“ ir „Kraft Foods“ (kuriai priklauso „Milka“ ir „Jacobs Kronung“ prekių vardai) neatsakė į žurnalistų paklausimus.
VMVT informacija, parengta pagal “EurActiv's” medžiagą