Atėjus į prekybos centrą, visos daržovės atrodo „puikiai“. Be to, jos visos atrodo taip pat – švarios, blizgios, vienodų formų, dydžių ir spalvų. Natūralu, kad žmonėms būtent tokios daržovės ir atrodo sveikos bei šviežios, juk kitokių nepamatysime nei televizijos reklamose, nei žurnalų puslapiuose. Skirtingų dydžių, spalvų, formų daržovės vartotojams kelia įtarimą, nors tiesa ta, kad, jeigu daržovės užaugintos natūraliu būdu, jų išorė neturi reikšmės nei skoniui, nei maistinei vertei.
Dėl itin griežtos prekybos centrų politikos, dideli kiekiai daržovių visame pasaulyje nepasiekia prekybos lentynų. Su tokia problema susiduria ir didžiausias Lietuvoje Kietaviškių šiltnamių kompleksas – čia maždaug kas dešimta nuskinta daržovė – taip vadinamos „nestandartinės formos“. Tie, kurie nors kartą ldankėsi močiutės šiltnamyje puikiai žino, kad realybėje daržovės išties užauga įvairiausių formų ir dydžių, o kartais keturkampis pomidoras būna net sultingesnis.
Socialiai atsakingo verslo šalininkai, lietuviškų daržovių augintojai „Kietaviškių gausa“, siekdami priartėti prie „nulio atliekų“ (angl. „zero waste“ ) idėjos ir paremti kitus socialiniai atsakingus verslus Lietuvoje, nuo birželio mėnesio visas sveikas nestandartinių formų daržoves dovanoja salotų barui „Mano Guru“.
„Esame pirmieji pasiryžę tokiam žingsniui Lietuvoje. Neslėpti, neišmesti nestandartinės produkcijos, o rasti būdų, kaip ją panaudoti. Jau seniai nebeskirstome žmonių pagal formas ar rases, tačiau daržovės turi savo standartą... bet tos nestandartinės būna tikrai įdomios – ir širdies formos... ir neįprastai susirietusios. Daržoves auginame natūraliu būdu, pavyzdžiui pomidorus apvaisina šiltnamyje gyvenančios kamanės, tad gamta sužaidžia savo žaidimus, papokštauja ir padovanoja mums formų įvairovę, – pasakoja „Kietaviškių gausos“ komunikacijos vadovė Bitė Valatkaitė.
Tam, kad projektas išvystų dienos šviesą, reikėjo rasti ir atviro naujovėms bei iššūkiams maisto tiekiančio verslo, tad kavinė „Mano Guru“ pasirinkta neatsitiktai. Jau penkiolika metų veikiantis salotų baras vilniečiams žinomas ne tik dėl sveiko maisto ir jaukios atmosferos, bet ir dėl sėkmingos asmenų, išėjusių iš laisvės atėmimo vietų ir priklausomybės ligomis sergančių integracijos į visuomenę ir darbo rinką. Didžioji dalis kavinės darbuotojų – pagalbos ieškantys ir socialinę atskirtį patiriantys asmenys. Į „Mano Guru“ buriasi socialiai atsakingi valgytojai, palaikantys kavinės idėją - tiek senamiestyje įsikūrusių įmonių darbuotojai, tiek žinomi visuomenės atstovai, tarp jų ir mūsų prezidentas Gitanas Nausėda, reguliariai paremiantis šį socialinį verslą ir net turintis savo vardu pažymėtą stalą. Nauja iniciatyva su „Kietaviškių gausa“ džiaugiasi „Mano Guru“ direktorė Reda Sutkuvienė – „Keletą metų ieškojome draugystės su daržovių augintojais Lietuvoje, siekdami gaminti salotas iš vietoje užaugintos produkcijos, bei diegti „zero waste“ principus, gaminant salotas iš nestandartinių daržovių. Mes jau penkiolika metų suteikiame antrąjį šansą žmonėms, kodėl jo nesuteikti „kitokioms daržovėms“? Džiaugiamės, kad „Kietaviškių gausa“ sutiko bendradarbiauti ir tiekti nestandartinę produkciją mums. Manome, kad ši iniciatyva patiks mūsų socialiai atsakingiems lankytojams“.
„Šia iniciatyva sujungėme net kelis skirtingus verslus ir tikiu, kad padovanosime Vilniui naują požiūrį į maistą. Visas pasaulis kalba apie „zero waste“, o mes ne tik kalbame, bet ir tai įgyvendiname. Keisti žmonių suvokimą itin sudėtinga, tad naivu būtų tikėtis, jog greitu metu prekybos centrai perrašys savo nuostatus, bet galbūt tai taps pavyzdžiu kitoms panašioms įmonėms ir priminimas kiekvienam iš mūsų, kad ne tik turime, bet ir galime vartoti mažiau bei atsakingiau“, – sako idėjos iniciatorė, socialinių projektų kūrybinė vadovė Skaiste Sližė.
Lietuviškų daržovių augintojai „Kietaviškių gausa“ kasmet siekia kuo labiau sumažinti atliekas ir pasinaudoti kitomis gamtos dovanomis, pavyzdžiui, jau treji metai kaip augalai laistomi surinktu lietaus vandeniu, o kokoso pluoštas, kuriame užauga daržovės, vėliau biokuro katilinėje paverčiamas šilumos energija. Tikriausiai daugelis parduotuvėse jau pastebėjo ir naujoviškas „Kietaviškių gausos“ pakuotes. 2019-ųjų pradžioje net 80% plastikinių pomidorų pakuočių buvo pakeistos kartoninėmis. Tai didelė investicija, reikšmingai sumažinusi plastiko naudojimą pakuojant daržoves.